Spellslinger 1: Vogelvrij [recensie]

Wanneer je bent geboren als Jan’Tep en bijna 16 wordt, kan je er maar beter op voorbereid zijn om te bewijzen dat je een echte magiër bent. Dat… of een wonder moet onderweg zijn. Maar Kellen rekent op geen van beiden. Hij weet dat hij iets achter de hand moet hebben om niet in volkomen diskrediet te raken bij de Jan’Tep gemeenschap. Dus wanneer Argosi, een zwerver met drie pakken spelkaarten, in het dorp aankomt weet hij dat hij geen andere keuze heeft dan haar hulp te accepteren…

Vogelvrij is het eerste deel van een zesdelige serie. En in dit eerste deel gebeurt al zo ontzettend veel, dat het ook in drie delen geschreven kon worden en nog niet saai zou zijn! Soms heb ik het gevoel gehad dat er teveel gebeurde, teveel plotwendingen, teveel bijna-mis & net-gelukt, maar dat neemt niet weg dat ik Vogelvrij met veel plezier gelezen heb (ook dankzij de humor van Sebastien de Castell) en uitkijk naar de volgende delen.

In het begin maak je kennis met Kellen, hoofdpersoon uit Vogelvrij. Hij is zoon van een belangrijke magiër, maar lijkt zelf geen magie te kunnen gebruiken. Wanneer je als jongen of meisje 16 wordt, moet je echter de proeven afleggen waarmee beoordeeld wordt of je tot de magische gemeenschap van de Jan’Tep mag horen, of een niet-magische dienaar wordt en verstoten wordt uit je familie om te dienen.

Spannend dus. Gelukkig is Kellen meer dan iemand-zonder-magie: hij beschikt over een gezond verstand en een manier van denken die hem in staat stelt om met een oplossing te komen. Zijn manier om een duel te winnen, is echter het begin van een hele reeks ontwikkelingen die allemaal op een bijzonder vernuftige manier met elkaar samenhangen, waarbij niets is wat het lijkt….

Behalve Kellen leren we ook andere mensen (en dieren) kennen die stuk voor stuk goed uitgewerkt worden door Sebastien de Castell. En ondanks de grote hoeveelheid doden, blijven mijn favorieten aan het eind nog in leven, en zien we hen hopelijk weer terug in deel 2: Schaduwzwart.

Vogelvrij is een Young Adult boek, geschreven voor iedereen vanaf 13 jaar. Ik denk dat dit een prima leeftijdsindicatie is, omdat het verhaal voor jongere kinderen te lastig kan zijn. Je moet allerlei nieuwe namen leren kennen (waarbij de namen van sommige personen weer verandert omdat ze een magiërsnaam krijgen), diverse ‘clans’ uit elkaar houden en alle opvolgende avonturen kunnen plaatsen. Verder komen er veel gevechten, met martelingen en dood, in voor (misschien iets te veel voor kinderen van 13? Dat moet je, als Trotse Moeder, zelf even inschatten. Mijn oudste van 13 jaar, gewend aan Harry Potter en de boeken van Tolkien, mag dit boek ook lezen).

En… Laat de naam Young Adult geen beperking zijn voor jong-volwassenen: dit boek is ook zeer lezenswaardig voor “grote mensen”.

Vogelvrij – Sebastien de Castell
Eerste deel van de zesdelige serie Spellslinger